perjantai 22. huhtikuuta 2016

Kolmas viikko

Viikko alkoi heti Fordin kimpussa. Lopputulema on se, etta otetaan kone pois veneesta ja puretaan kokonaan osiksi!
Ennen kannen irrottamista siis nain tulpanreijasta, etta kutossylinteri oli jaahdytysnestetta taynna. Otin siis kannen pois ja kansi naytti silmamaaraisesti hyvakuntoiselta ja kansipahvi ei ollut palanut. Putsasin kaikki pinnat vanhoista tiivisteista ja koitin selvittaa onko lohkossa jokin vikana.
Seuraava homma oli ottaa oljyt koneesta. Sinisessa astiassa siis oljyt mita tuli ja valkoisessa kaikki vesi mita sen mukana tuli. Joku oli kadottanut pumpun joka ostettiin, joten jouduin pienen 1l kipon kanssa liruttelemaan tyhjennysreijasta ja kaataa noihin ampareihin, silla moottorin alle ei mahtunut mikaan vati. Tottakai oljya lirui myos veteen, jota on vuotanut moottorin alle. Suurin osa piti imea oljynimeytysmattoon ja kaikki vesi pumpata ampareihin ja vieda havitettavaksi, kun ei niita voinut mereenkaan pumpata. 

Veneiden kanssa on todella paljon kaikkea "ylimaaraista" hommaa, jota ei olla etukateen ajateltu ja korjaillaan jalkeenpain. En tosiaan tieda, miten ne on suunnitellu oljyt noihin moottoreihin vaihdettavaksi.

Koska vesi on todennakoisesti ollut koneessa kuukausia, voimme vaan paatella etta kaikki laakerit yms. on koneesta vaihtokunnossa. Irroittelin kaikki johdot ja kardaanin koneesta, jotta se on ensiviikolla irroitettavissa veneesta. Viela ei tiedeta, etta vaihdetaanko kone vai korjaataanko se ja kuka sen korjaa.

Muita pienia hommia on ollut, mm. koitettiin selvittaa toisesta moottorista, miksi imee bensajarjestelmaan ilmaa, vaihdeltiin tiivisteita, etsittiin tiivisteita Fordiin ja putsasin tiivistepintoja. Onneksi on suurimmaksi osaksi luovuttu korkkitiivisteista, jaa meinaan kovaa kiinni :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti